Oostenrijk Archieven - The Travel Daisy https://thetraveldaisy.nl/category/bestemmingen/centraal-europa/oostenrijk/ Fri, 18 Apr 2025 10:41:59 +0000 nl-NL hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.8 https://thetraveldaisy.nl/wp-content/uploads/2024/04/cropped-The-Travel-Daisy-trans-32x32.jpg Oostenrijk Archieven - The Travel Daisy https://thetraveldaisy.nl/category/bestemmingen/centraal-europa/oostenrijk/ 32 32 Naar Oostenrijk met een Vignet https://thetraveldaisy.nl/bestemmingen/centraal-europa/oostenrijk/landinformatie-oostenrijk/oostenrijk-met-een-vignet/ Tue, 01 Apr 2025 10:29:06 +0000 https://thetraveldaisy.nl/?p=5566 Wil je een keer de bergen van Oostenrijk in? Als je naar Oostenrijk gaat heb je een vignet nodig om daar te kunnen rijden. Wel handig om dus te hebben voordat je vakantie begint. Vooraf bestellen Er zijn verschillende opties om vooraf je vignet te bestellen. Deze wordt dan binnen een paar dagen naar je […]

Het bericht Naar Oostenrijk met een Vignet verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Wil je een keer de bergen van Oostenrijk in? Als je naar Oostenrijk gaat heb je een vignet nodig om daar te kunnen rijden. Wel handig om dus te hebben voordat je vakantie begint.

Vooraf bestellen

Er zijn verschillende opties om vooraf je vignet te bestellen. Deze wordt dan binnen een paar dagen naar je adres gestuurd zodat jij het vignet op kan plakken. Oostenrijk kent nog de plakvignetten echter gebruiken ze steeds meer de E-vignet. Vergeet dan ook niet het vignet op te plakken voordat je gaat. Let er wel op dat je zicht niet geblokkeerd wordt. Het wordt altijd aan de kant van de bestuurder geplakt en meestal helemaal boven in de hoek. Overigens plak je het vignet aan de binnenzijde op dus niet aan de buitenkant van het raam.

E-vignet

Ik denk niet altijd op tijd aan een Vignet. Net 1 of 2 dagen voordat ik ga schiet het me weer te binnen. Echter is dit ook geen probleem want je kan ook een e-vignet bestellen. Doe dit echter wel gelijk want er gaat vaak nog een paar uur overheen voordat deze echt actief is. Vooral als ik nog niet weet wanneer ik in Oostenrijk ben is het erg handig. Zo kan ik een dag van te voren het vignet online bestellen om de volgende dag zonder zorgen verder te rijden.

Aan de grens

Woeps, ben je al bijna bij de grens en denk je er dan pas aan. Geen zorgen want ook bij de grens kan je gewoon nog een vignet halen. Let er dan wel op dat je dit nog in Duitsland of een van de andere omliggende landen doet. Het kan soms echter wel wat drukker zijn met een vignet halen op deze plekken. Vooral in de zomer kan het zijn dat je even moet wachten.

Met caravan of aanhanger

Het fijne is dat je in Oostenrijk geen extra vignet nodig hebt voor een aanhanger. Ga je dus met een caravan of vouwwagen op vakantie dan hoef je dus maar 1 vignet aan te schaffen. In Sommige landen moet je hier namelijk nog apart voor betalen. Scheelt weer wat tientjes tijdens je vakantie

Hoe lang is het vignet geldig?

Er zijn verschillende opties voor een vignet, afhankelijk van hoelang je er wilt blijven. Als ik op doorreis ben gebruik ik nog wel eens het vignet voor 1 dag. Zo kan je binnen 24 uur het land doorkruisen om op jouw eindbestemming terecht te komen. Blijf je liever langer in Oostenrijk dan kan je ook voor 10 dagen, 2 maanden of voor het hele jaar een vignet bestellen.

Prijzen

Er zijn twee verschillende prijzen, een voor campers en auto’s en een goedkopere variant voor motoren. De prijzen kunnen soms nog wel eens wat veranderen, op het moment is het ongeveer als volgt:

Auto of camper 1 dag €8.60
Auto of camper 10 dagen €11.50
Auto of camper 2 maanden €28.90
Auto of camper 1 jaar €96.40

Motor 1 dag €3.40
Motor 10 dagen €4.60
Motor 2 maanden €11.50
Motor 1 jaar €38.50

Het bericht Naar Oostenrijk met een Vignet verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Het klimaat van Oostenrijk https://thetraveldaisy.nl/bestemmingen/centraal-europa/oostenrijk/landinformatie-oostenrijk/klimaat-van-oostenrijk/ Fri, 13 Sep 2024 17:35:50 +0000 https://thetraveldaisy.nl/?p=3268 Ga je op vakantie naar Oostenrijk dan is het goed om te weten dat niet in heel Oostenrijk maar een klimaat heerst. Het kent namelijk drie verschillende soorten en hangt dus heel erg vanaf waar je naar toe gaat wat het weer ongeveer zal zijn. Hoe ziet het klimaat van Oostenrijk er uit in het […]

Het bericht Het klimaat van Oostenrijk verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Ga je op vakantie naar Oostenrijk dan is het goed om te weten dat niet in heel Oostenrijk maar een klimaat heerst. Het kent namelijk drie verschillende soorten en hangt dus heel erg vanaf waar je naar toe gaat wat het weer ongeveer zal zijn. Hoe ziet het klimaat van Oostenrijk er uit in het gebied waar jij naar toe gaat?

Hooggebergteklimaat

Oostenrijk kent natuurlijk aardig wat bergen die in de winter populair zijn voor de wintersport en in de zomer voor mountainbikers en wandelaars. In deze hoge bergen vinden we dan ook het hooggebergteklimaat wat we vooral terug vinden in Tirol en Vorarlberg. Het gaat dan dus niet om de hele regio maar enkel de pieken van dit gebied. Het hele jaar door is het hier erg koud en het kent er vaak ook veel neerslag. Dit echter wel vaak in de vorm van sneeuw of hagel. Voor de winter natuurlijk perfect met fijne kou en goede sneeuw. Zelfs in de zomer vindt je hier vaak nog sneeuw en het is vaak ook niet veel warmen dan 5 graden. Dit is enkel in de pieken dus wanneer je naar beneden gaat zul je merken dat het steeds warmer wordt.

Gematigd landklimaat

Het andere gedeelte van het land kent dan weer een gematigd landklimaat. Dit is juist de vlakke gedeeltes van het lande zoals je in het dal vindt maar ook het redelijk vlakke oostelijke gedeelte van het land. In de winters zijn deze gebied een stuk milder en hebben vaak een temperatuur net boven de 0 graden. De temperaturen in de zomer zijn vaak ook hoger dan in de rest van het land. Vaak ligt het ergens tussen de 25 en 28 graden. Als je vanuit de bergen in het dal beland kan het verschil dus aardig groot zijn.

Koud landklimaat

Het koude landklimaat zorgt eigenlijk voor de overgang tussen de twee gebieden. De temperatuur van de hoge bergen naar het dal gaat dus geleidelijk aan. In de winters is het er voor de sneeuw liefhebber nog koud genoeg zodat de sneeuw hier blijft liggen. in de zomers is het een fijne overgang wanneer je van de koude bergen naar het dal aan het hiken bent.

Powered by GetYourGuide

Op vakantie naar Oostenrijk

Traveldeal

In Oostenrijk valt natuurlijk genoeg te beleven of je nou in de zomer of winter gaat. Maar voor de Formule 1 fanaat is de Grand Prix van Oostenrijk natuurlijk onvergetelijk. Boek je fijne ontspannen vakantie of geniet in Spielberg van een Formule 1 weekend.

Holidayguru

Wil je liever naar Oostenrijk voor een lang weekend? Ontdek een leuke stad en ga bijvoorbeeld naar de hoofdstad wenen met familie of vrienden. Ben je al eens in Wenen geweest ga dan eens voor Salzburg, Innsbruck, Linz of Graz. Verken dus een gezellige stad of ontspan in de bergen.

De Jong Intra

Wie aan Oostenrijk denkt, denkt natuurlijk ook aan sneeuw en wintersport. Geniet van de vele witte pistes en de gezellige après-ski na het skiën. In de zomer worden de bergen juist groen en is het een heerlijk plek om te wandelen en een berghut op te zoeken voor een lunch. Voor iedereen valt er wel wat te beleven in dit land.

Plaatselijke buien

Wat het weer lastig te voorspellen maakt zijn toch wel de bergen. Als de wolken namelijk lager zijn dan de berg gaat het vaak regenen als de wolk de berg over probeert te komen. Hierdoor kan het aan de ene kant van de berg mooi weer zijn terwijl het aan de andere kant van de berg hard regent. Per berg of berggebied kan het weer dus totaal weer anders zijn. Het klimaat van Oostenrijk heeft dus invloed maar ook de bergen zorgen voor weersverandering.

Klokken luiden

Wanneer je in het dal de kerkklokken hoort luiden dan weet je dat er slecht weer op komst is. Deze oude traditie doen ze al erg lang en noemen ze ook wel ‘Wetterläuter’. Ze denken namelijk door het geluid van de klok die door heel het dal te horen is dat de wolken worden verdreven. Best bijzonders als je opmerkt dat de donkere lucht ineens weg is en er geen druppel gevallen is.

Het bericht Het klimaat van Oostenrijk verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
De Oostenrijkse vlag https://thetraveldaisy.nl/bestemmingen/centraal-europa/oostenrijk/landinformatie-oostenrijk/de-oostenrijkse-vlag/ Fri, 13 Sep 2024 16:53:54 +0000 https://thetraveldaisy.nl/?p=3260 Ben je wel eens in Oostenrijk gezien geweest dan heb je hem maar al te vaak zien wapperen de rood met witte vlag. Helemaal in de wintermaanden valt de vlag mooi op tussen het witte sneeuw. Maar waar komt de Oostenrijkse vlag eigenlijk vandaan? DE Oudste vlag De vlag werd al ergens tussen 1157 en […]

Het bericht De Oostenrijkse vlag verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Ben je wel eens in Oostenrijk gezien geweest dan heb je hem maar al te vaak zien wapperen de rood met witte vlag. Helemaal in de wintermaanden valt de vlag mooi op tussen het witte sneeuw. Maar waar komt de Oostenrijkse vlag eigenlijk vandaan?

DE Oudste vlag

De vlag werd al ergens tussen 1157 en 1194 ontworpen wat het samen met de Deense vlag tot oudste nationale vlagontwerpen ter wereld maakt. Het ontwerp is bedacht door Hertog Leopold V van Oostenrijk na de verschillende strijden tijdens de Kruistochten. na een heftig gevecht zag hij dat hij helemaal doordrenkt was met bloed. Tot dat hij echter zijn riem afdeed en de toch nog witte stof te voorschijn kwam. Hij vond dit zo bijzonder dat hij hier de vlag van Oostenrijk van gemaakt heeft.

Oostenrijk-Hongarije

Het land heeft ook een tijdje bij een dubbelmonarchie gehoord namelijk Oostenrijk-Hongarije. Al kende deze monarchie geen eigen vlag toch gebruikte de Oostenrijks een andere vlag als de rood met witte. Ze hadden een totaal andere namelijk een twee kleur met zwart en geel in twee horizontale vlakken. In het Hongaarse gedeelte gebruikte ze echter gewoon de Nationale Hongaarse vlag. Deze vlag hebben ze ongeveer gebruikt van 1867 tot 1918.

Powered by GetYourGuide

Op vakantie naar Oostenrijk

Traveldeal

In Oostenrijk valt natuurlijk genoeg te beleven of je nou in de zomer of winter gaat. Maar voor de Formule 1 fanaat is de Grand Prix van Oostenrijk natuurlijk onvergetelijk. Boek je fijne ontspannen vakantie of geniet in Spielberg van een Formule 1 weekend.

Holidayguru

Wil je liever naar Oostenrijk voor een lang weekend? Ontdek een leuke stad en ga bijvoorbeeld naar de hoofdstad wenen met familie of vrienden. Ben je al eens in Wenen geweest ga dan eens voor Salzburg, Innsbruck, Linz of Graz. Verken dus een gezellige stad of ontspan in de bergen.

De Jong Intra

Wie aan Oostenrijk denkt, denkt natuurlijk ook aan sneeuw en wintersport. Geniet van de vele witte pistes en de gezellige après-ski na het skiën. In de zomer worden de bergen juist groen en is het een heerlijk plek om te wandelen en een berghut op te zoeken voor een lunch. Voor iedereen valt er wel wat te beleven in dit land.

Huidige vlag

De originele vlag die ze voor Oostenrijk-Hongarije is weer terug gekomen. Sinds 1918 is de herkenbare rood met witte vlag weer in gebruik. De drie balken zijn in gelijke horizontale vlakken verdeeld waarbij de bovenste en de onderste rood zijn en de middelste wit is. Soms is er ook een versie te zien met het Oostenrijkse wapen er op. Deze wordt echter alleen gebruikt als staatsvlag en zul je dus niet al te vaak tegen komen.

Vlaggen per regio

Net als in Nederland zijn er ook vlaggen per regio die er vaak toch heel anders uit zien als de Nationale vlag. Zo kennen Opper-Oostenrijk, Salzburg, Tirol, Vorarlberg en wenen nog steeds de kleuren rood en wit verdeelt over twee horizontale vlakken. Salzburg, Vorarlberg en wenen hebben boven rood en onder wit de andere precies andersom. De regio Stiermarken kent ook een twee kleur echter wit en groen in twee horizontale vlakken. Neder-Oostenrijk kent de kleuren blauw en geel in twee horizontale vlakken en het Burgenland rood en geel, ook weer in twee horizontale vlakken. De enige uitzondering hierop is Karinthië die drie kleuren kent namelijk geel, rood en wit.

Het bericht De Oostenrijkse vlag verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Wandel door de Seisenbergklamm https://thetraveldaisy.nl/bestemmingen/centraal-europa/oostenrijk/seisenbergklamm/ Fri, 21 Jun 2024 14:03:00 +0000 https://thetraveldaisy.nl/?p=1143 Ben je in Oostenrijk en wil je een keer geen bergwandeling maken? Er zijn verschillende kloven waar je ook doorheen kunt lopen, zo ook de Seisenbergklamm. Deze unieke wandeling brengt je over houten paden tussen de rotsen en over het water. Maak ook deze unieke wandeling in de buurt van Lofer. Waar is het? Het […]

Het bericht Wandel door de Seisenbergklamm verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Ben je in Oostenrijk en wil je een keer geen bergwandeling maken? Er zijn verschillende kloven waar je ook doorheen kunt lopen, zo ook de Seisenbergklamm. Deze unieke wandeling brengt je over houten paden tussen de rotsen en over het water. Maak ook deze unieke wandeling in de buurt van Lofer.

Waar is het?

Het ligt dus bij het plaatsje Lofer in de buurt in het noorden van Oostenrijk bij de grote plaats Salzburg. Zelfs vanaf Duitsland is het dus goed te doen. De weg naar de klamm toe is goed toegankelijk en ook vindt je er meerdere parkeerplaatsen. Als je wat later bent dan zal je wat verder achteraan moeten parkeren maar met een klein stukje lopen ben je ook zo bij de ingang.

Hoe kom je er?

Oostenrijk is helemaal niet zo ver weg en daarom prima met auto te doen. Soms kan het nou eenmaal makkelijker zijn om met het vliegtuig te gaan.

Ontstaan van de Seisenbergklamm

De kloof is al meer dan 12 duizend jaar geleden ontstaan maar in 1831 begon het de vorm te krijgen die het nu ook heeft. De houthakkers hebben namelijk een drijfpad aangelegd om hout snel via het water te kunnen vervoeren. Helaas werdt alles in 1916 verwoest en is het 8 jaar in deze staat gebleven. De kloof werdt terug gebracht tot de originele staat in 1924 maar ook toen werdt deze verwoest door een storm.

De laatste poging was in 1954 en met succes want dit is het pad waar je nu overheen zal lopen. Elk jaar zijn ze druk bezig om het te onderhouden en het in goede staat te houden. De Seisenbergklamm in zelfs uitgeroepen tot natuur monument van de provincie Salzburg.

Lopen door de Kloof

Vrij aan het begin kom je het drijfpad al tegen. Aan alle kanten stroomt er water uit en best bijzonder om te zien hoe ze het vroeger allemaal in elkaar gezet hebben. Dat alleen om het hout makkelijk te kunnen verplaatsen. Gelijk kom je dan ook op de houten looppaden terecht die je gewoon kan blijven volgen. Geen bordjes volgen of een afslag missen maar gewoon op de houten paden blijven. Op veel plekken kom je ook nog eens informatie borden tegen die je meer vertellen over de seisenbergklamm.

De route is ongeveer 3,5 kilometer lang waardoor je met ongeveer 2 uur weer uit de kloof bent. Je kan er voor kiezen om de zelfde weg terug te lopen maar je kan ook langs de kloof heen weer terug de parkeerplaats opzoeken. Als je weer terug bent bij het beging vindt je er ook nog een restaurantje om nog even te gaan lunchen.

Dit mooie gebied kan je helaas niet gratis bezoeken maar voor een klein bedrag van €7,- mag je de wandeling al maken.

Mijn aanraders voor het boeken van een vakantie naar de Oostenrijk

Wil je ook Salzburgerland verkennen of kies je liever voor een stedentrip of autorondreis? Er is genoeg te zien en te doen in Oostenrijk

Der klammgeist

Er gaan ook nog eens verhalen rond over klammgeest die er heel lang geleden rondhing. Meer dan honderd jaar geleden toen er nog mensen werkte bij de drijfpaden gingen er verhalen rond. Ze horden gerommel en gedonder uit de kloof gevolgd door een stem ‘laat me eruit, laat me eruit’. Het water kwam met een sterke stroming de kloof uitzetten en het geluid van klotsend water ging nog harder.

Nadat er een grote boomstam vast kwam te zitten verder de kloof in hadden ze geen idee hoe deze er was beland. Deze was veel te groot om hierdoor heen te gaan en met pijn en moeite hebben ze het eruit gekregen. Ze hebben het op de kant gerold waarna de priester het met wijwater besprenkeld heeft. De priester vroeg iemand om de boom met vreemde, kronkelige en dikke boomwortels te vernietigen. Het was echter zo sterk dat deze niet kapot te krijgen was. Toen ze een dag later met versterking terug kwamen om de boom klein te krijgen was deze verdwenen. Ze geloven dat de geest in de boom vast zat die er na het wijwater uit is bevrijd.

Met de camper

Oostenrijk is natuurlijk helemaal niet zo ver rijden dus met camper of caravan is dit prima te doen. Ik heb dan ook een camping in de buurt opgezocht namelijk ‘Grubhof camping’ in natuurlijk, Grubhof. Een stuk luxer als de campings die ik gewend ben maar een heerlijk plekje om ook even bij de rivier af te kunnen koelen. Het is vanaf hier dan ook nog maar 10 minuutjes rijden met de auto naar de seisenbergklamm of met de fiets een half uurtje.

Tip: Je krijgt bij de camping een kaartje voor in de regio met kortingen die je kunt gebruiken. Zo kun je ook gratis gebruik maken van de lift in Lofer om lekker te hiken!

Het bericht Wandel door de Seisenbergklamm verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Wandelen bij Itter https://thetraveldaisy.nl/categorieen/hiken/wandelen-bij-itter/ Thu, 23 May 2024 17:45:00 +0000 https://thetraveldaisy.nl/?p=845 Ga je naar Oostenrijk op vakantie dan hoort er natuurlijk ook een dagje hiken bij in de Bergen. Doordat het in de winter een ski gebied is kun je in de zomer ook profiteren van de liften die er zijn. Ga met de lift naar boven en ga wandelen bij Itter. Zo kun je genieten […]

Het bericht Wandelen bij Itter verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Ga je naar Oostenrijk op vakantie dan hoort er natuurlijk ook een dagje hiken bij in de Bergen. Doordat het in de winter een ski gebied is kun je in de zomer ook profiteren van de liften die er zijn. Ga met de lift naar boven en ga wandelen bij Itter. Zo kun je genieten van prachtig uitzicht en naar beneden lopen gaat natuurlijk een stuk makkelijker.

Waar ligt het?

De plaats Itter ligt in de regio Tirol echter wel helemaal aan de oostkant van dit gebied. Het ligt tussen de twee wat grotere plaatsen Wörgl en Kitzbühel. Om precies te zijn 18 kilometer ten westen van Kitzbühel en 5 kilometer zuidoostelijk van Wörgl. Vanaf Salzburg rij je er ongeveer 1:30 over en vanaf Innsbruck is het 55 minuten rijden. Als je een hele dag hier wilt blijven is het dus nog prima te doen.

Hoe kom je er?

Oostenrijk is natuurlijk prima met de auto te doen maar ook met camper is het een perfecte bestemming.

Met de lift naar boven

Bij de lift in Itter heb je een erg grote parkeerplaats waar je de auto kwijt kan. Als je in de zomervakantie bent kan het toch wat drukker zijn dus ga niet te laat. Net als in het ski seizoen zijn de kaartje voor de lift niet goedkoop. Voor een enkeltje helemaal naar boven betaal je al gouw €25,-/€30,-. Het grote voordeel is wel, je hoeft alleen een enkeltje te kopen en zodat je naar beneden kan wandelen bij Itter. Je hebt gelijk het beste uitzicht omdat je vanaf te top begint. Je kan ongeveer met 6 mensen in een lift en ook honden zijn hier toegestaan zonder problemen.

Mijn aanraders voor het boeken van een reis naar Oostenrijk

Kies voor een auto vakantie naar Oostenrijk en bezoek de regio Tirol. Je kan echter ook kiezen voor een stedentrip.

Wandelen naar Itter

Helemaal boven in heb je nog een restaurantje maar ik begin net aan de hike dus die sla ik over. Er zijn gele bordjes die duidelijk aan geven hoe je naar Itter kunt lopen. Na nog geen 10 minuten lopen kom je al bij een prachtig mooi meer in de bergen met het beste uitzicht. De honden springen hier natuurlijk even het water in voordat we weer verder lopen.

De meeste mensen lopen een andere kant op terwijl ik nog steeds de bordjes met Itter blijf volgen. Er is alleen een klein probleempje…. Ik moet een wei door waar paarden in staan. Normaal geen probleem maar met twee honden bij me is het toch wat lastiger. Ik begin te lopen maar de paarden komen ineens heel dichtbij en zijn erg nieuwsgierig naar de honden. Ik loop door de modder heen in mijn sneakers omdat ik ook nog eens mijn wandelschoenen was vergeten aan te trekken.

Na dit stuk liep het gelukkig een hoop soepeler en was het een gewone weg en wandelpaden naar beneden. Bij elkaar duurde het ongeveer 2,5 uur om beneden te komen. Maar je kan er natuurlijk ook voor kiezen om wat meer pauzes te houden of lekker ergens te gaan picknicken.

Met de camper

In Itter heb je een erg fijne camping waar ik wel eens vaker heb gestaan namelijk Terrassencamping Schlossberg Itter. Hier hebben ze ook een heerlijk zwembad, moderne douches en een restaurant waar je wat kan eten. Ideaal om hier te verblijven voor of na de wandeling. Ik stond echter bij een camping net iets verder weg namelijk in Kufstein bij Campingplatz Maier. Ook hier is er een zwembad waar je even af kunt koelen en natuurlijk even op kunt frissen. De camper heb ik mee genomen naar de lift en na het wandelen bij Itter heb ik hier geluncht en reed ik verder naar het zuiden van Oostenrijk.

Het bericht Wandelen bij Itter verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Wandelen in het Oostenrijkse Frauenberg https://thetraveldaisy.nl/categorieen/hiken/frauenberg/ Thu, 02 May 2024 09:42:00 +0000 https://thetraveldaisy.nl/?p=624 Dit kleine plaatsje Frauenberg in Oostenrijk ligt boven Graz en heeft maar 150 inwoners. Er staat hier nog een oude kapel uit 1354 waar je een bezoekje aan kan brengen. Daarnaast is het een goede start om de bergen in te gaan om te wandelen. Waar ligt het? Het plaatsje Frauenberg ligt in de regio […]

Het bericht Wandelen in het Oostenrijkse Frauenberg verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Dit kleine plaatsje Frauenberg in Oostenrijk ligt boven Graz en heeft maar 150 inwoners. Er staat hier nog een oude kapel uit 1354 waar je een bezoekje aan kan brengen. Daarnaast is het een goede start om de bergen in te gaan om te wandelen.

Waar ligt het?

Het plaatsje Frauenberg ligt in de regio Steiermark wat zuidoostelijk in Oostenrijk ligt. Het ligt ongeveer 70 kilometer noordelijk van Graz wat een uurtje rijden is. Het ligt redelijk dicht bij de snelweg namelijk de S6. Echter ligt het een stuk hoger in de bergen waardoor je ineens in een prachtig stukje natuur terecht komt.

Hoe kom je er?

Oostenrijk is natuurlijk prima met de auto te doen maar ook met camper is het een perfecte bestemming.

Welke hikes zijn er?

Er is een oude kapel met aan de zijkant een aardig grote parkeer plaats. Bij de kapel heb je een grote platte grond met mogelijk wandel opties vanuit Frauenberg en gelijk ook de gele borden die aangeven welke kant je op moet. Voor het gebied waar ik was Ging ik voor de Buchecksttel en de Rennfeld route. De rest zijn over het algemeen lange afstandsroutes waardoor je niet terug op de zelfde plek uitkomt. De twee wandelroutes brengen je juiste verder de bergen in waardoor je prachtig uitzicht krijgt. De route er naar toe brengt je al een heel stuk hoger na wat slinger wegen en is goed te rijden.

Route Rennfeld

De eerste dag dat ik er was had ik wat pech met het weer. Het plan was om ’s ochtends al gelijk te gaan wandelen maar het regende aardig. In de middag werd het droog dus ik gokte er maar op in de hoop weer droog beneden te komen. Ik heb toen de Rennfeld route gelopen. Het uitzicht was door de wolken helaas wat minder maar toch gaf het wat mysterieus en zag je de wolken over de bergen heen rollen. De route was echt goed te lopen en al snel kwam ik bij een uitzicht punt die nog steeds erg mooi was. Toen ik helemaal boven was bij het restaurant was deze helaas dicht. Maar toch lekker gewandeld met een van de honden. De route naar beneden heb ik via de zelfde weg weer terug gelopen en toen het wat donkerder begon te worden moest ik toch iets harder door lopen.

Mijn aanraders voor het boeken van een reis naar Oostenrijk

Kies voor een auto vakantie naar Oostenrijk en bezoek de regio Steiermark. Je kan echter ook kiezen voor een stedentrip.

Buchecksattel route

De volgende dag zat het weer iets meer mee en kon ik ’s ochtend gelijk wandelen. Zo kon ik op tijd terug bij de camper zijn om nog een stukje te gaan rijden. Het was heerlijk zonnig en de wolken waar veel minder aanwezig. Het uitzicht was zo enorm veranderd wat de wandeling toch weer bijzonder maakte. Met deze wandeling kom je namelijk deels over het zelfde pad als bij de Rennfeld route. Je loopt alleen wat meer over de rug van de berg naar de top. Dit stuk is dan ook een stuk steiler en intensiever om te lopen. Toen ik dit keer bij de top kwam waren er ook andere hikers en het restaurant was ook nog eens open. Dit keer heb ik het toch maar overgeslagen. Ik heb mooie foto’s van het uitzicht kunnen maken voordat ik weer terug naar beneden ging.

Met de camper naar Frauenberg

Ik ben naar dit plekje met de camper gegaan. De parkeerplaats naast de kapel is erg groot, wel een beetje op een helling maar ik vond dat prima. Je kan zelfs nog een bezoekje aan de kapel brengen voordat je gaat wandelen. Om de hoek is ook nog eens een openbaar toilet dus dat is helemaal handig. Als je niet met de camper bent dan kan je het best voor een dagje deze kant op gaan met de auto. Het kleine dorpje Frauenberg heeft weinig/geen overnachtingsmogelijkheden dus een dag tripje of voor een stop tijdens de route is dit prima.

Het bericht Wandelen in het Oostenrijkse Frauenberg verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Hiken naar Jausenstation Zunigalm https://thetraveldaisy.nl/categorieen/hiken/jausenstation-zunigalm/ Sat, 06 Apr 2024 00:04:00 +0000 https://thetraveldaisy.nl/?p=112 Oosterijk is een walhalla voor de echte hikers. Deze prachtige bergen brengen vaak een pittige wandeling maar geeft zo veel voeldoening als je bij de top komt. Toen ik in Matrei in Osttirol was heb ik me ook weer aan een hike gewaagd. Deze ging naar een super mooi uitzichtpunt het Jausenstation Zunigalm. Waar ligt […]

Het bericht Hiken naar Jausenstation Zunigalm verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>
Oosterijk is een walhalla voor de echte hikers. Deze prachtige bergen brengen vaak een pittige wandeling maar geeft zo veel voeldoening als je bij de top komt. Toen ik in Matrei in Osttirol was heb ik me ook weer aan een hike gewaagd. Deze ging naar een super mooi uitzichtpunt het Jausenstation Zunigalm.

Waar ligt het?

Het plaatsje Matrei in Osttirol ligt zoals je aan de naam kunt zien in de Regio Tirol. Het ligt ongeveer 30 kilometer noordelijk van de stad Lienz wat ongeveer 25 minuten rijden is. Het ligt in het Hohe Tauern-Gebergte wat onderdeel is van de Centrale Oostelijke Alpen. Vanaf Kitzbühel en Zell am See is het ongeveer 1 uur rijden en vanaf Villach doe je er ongeveer 2 uur over.

Hoe kom je er?

Oostenrijk is natuurlijk prima met de auto te doen maar ook met camper is het een perfecte bestemming.

Startpunt

Vanaf de camping in Matrei ben ik begonnen. Dit was Camping Edengarden aan de rand van het stadje. Vanuit hier was het eerst een stuk lopen naar Bichl en vanuit daar staan er borden aan gegeven naar Jausenstation Zunigalm. Het was een redelijk lang stuk lekker in de schaduw lopen maar hoe hoger je komt hoe meer zon er ook is. Dit was voor mij de eerst zon na langere tijd dus ik ben hier wel goed verbrand.

Het klimmen kan beginnen

Na het eerst stuk was het tijd om echt te gaan klimmen. Als je de rood-witte strepen volgt ga je van de grote weg af door het bos. Dit is vaak iets steiler maar wel een stuk mooier om te lopen. De route was vrij lang en pittig dus soms ben ik ook op de verharde weg gebleven voor een stukje omdat dit soms iets fijner liep. Het einde leek nog zo ver weg dus toen ik op mijn telefoon keek was het maar een klein stukje. Helaas was dit nog wel met een flinke klim maar ik en mijn hond waren er klaar mee.

Mijn aanraders voor het boeken van een reis naar Oostenrijk

Kies voor een auto vakantie naar Oostenrijk en bezoek de regio Tirol. Je kan echter ook kiezen voor een stedentrip.

Jausenstation Zunigalm

Eenmaal aangekomen bij het restaurant zoeken we een tafel uit en ploffen we neer. Ow heerlijk om even het gewicht van mijn voeten te hebben en te kunnen zitten. Mijn hond is het er mee eens en heeft heerlijk onder de tafel geslapen. Het was rond lunchtijd en met dit uitzicht is het zeker niet verkeer om wat te gaan eten. Ik ben op de zoetige toer gegaan en heb een soort pannenkoek met blauwe bessen besteld. Veel groter als gedacht maar heerlijk. De rest mag ik in een doggiebag meenemen voor op de camping want het was met echt te veel. Als ik net weg wil gaan komt er iemand uit de bergen lopen met een Alpenhoorn. Helemaal mee naar boven genomen om in de bergen te kunnen spelen. Hij geeft zelfs een optreden voor het restaurant. Dan weet je zeker dat je in de Oostenrijk Bent.

Tijd om terug te gaan

Na de heerlijke luncht en de mooie muziek ga ik weer terug naar beneden. Mijn tas gevuld met de doggiebag en weer een volle fles water. De afdaling is een stuk minder pittig maar nog steeds goed kijken waar ik loop want het blijft redelijk stijl. Gelukkig weet ik nu hoe ver het lopen is en hoe ik moet lopen. Dat maakt het allemaal een stuk gemakkelijk om naar beneden te gaan. Aan het einde heb ik nog een optie om via een andere route terug te lopen. Leuker als twee keer de zelfde route dus dit doe ik maar en ik kom precies voor de camping uit.

Met de camper

Natuurlijk was ik hier naar toe gegaan met de camper. Ik stond in het plaatsje Matrei in Osttirol op Camping Edengarden. Deze plek is dan ook het perfecte begin punt voor meerdere wandelingen zo ook die naar Jausenstation Zunigalm. Het is een simpele camping met een groot veld waar ik fijn heb gestaan voor twee nachtjes. Er zit een grote supermarkt om de hoek wat ook echt ideaal is. Als je nog een plekje zoekt om te eten ook die vindt je ongeveer naast de camping.

Het bericht Hiken naar Jausenstation Zunigalm verscheen eerst op The Travel Daisy.

]]>